vineri, 4 octombrie 2013

MULTUMESC MAMARE


Eram prin clasa a 2-a. Venise pe lume si fratele meu, George. Pe vremea aceea, locuiam intr-un apartament cu trei camere doua familii ( cu acces). Intr-o camera era o familie ( sot si sotie), iar in celelalte doua camere locuia familia mea. Numai ca baia, bucataria, camara si holul erau in folosinta comuna. La bucatarie, mama cu vecina, se pusesera de acord cu un program de gatit, in asa fel incat sa nu se incurce una cu alta.
Eu, copil fiind, ma duceam in camara, dupa ce gatea vecina, si ridicam capacul de la oale. Nu am indraznit niciodata sa-mi bag nasul si sa gust, adulmecam doar. Parca mi se parea mai buna mancarea facuta de vecina si tare mi-ar fi placut sa o gust. Educatia pe care o primisem de la parinti, insa, imi interzicea sa " gust" din oalele vecinei. Doamne, de cate ori nu am adulmecat si am inghitit in sec! Mi-aduc aminte ca in camara, pe partea stanga, erau oalele vecinei, iar pe partea dreapta, oalele noastre.
Intre timp, vecinii s-au mutat din apartamentul nostru in comun si camera lor a ramas goala.
Tatal meu a facut repede cerere la partid si la sindicat sa ne dea noua a treia camera pe motiv ca eram baiat si fata si aveam nevoie de camere separate. La indicatia colegilor de servici, ca sa fie cat mai convingator, ma trezesc ca o aduce tata pe mama sa de la tara la noi.
" Mamare, ce bine ca ai venit pe la noi !" ii spun eu si-i sar de gat sa o sarut.
" M-a adus tac-tu. El zice ca sa ma fac ca sunt bolnava si sa stau in pat ca vine o comisie sa ma vada "- imi spune mamare.
Eu nu stiam nimic, nu imi spuneau parintii toate cele ce faceau ei.
In dimineata zile cand urma sa vina comisia, mamare si-a luat " rolul" de bolnav inchipuit in serios  si s-a asezat in pat.
" Te faci ca nu-i auzi, mama !" ii spune tatal meu.
" Indiferent ce te intreaba tu te faci ca nu-i auzi si te vaiti intr-una "- continua el.
" Bine maica, dar o sa stau mult pe aici la voi ? Ca e tac-tu singur acasa si e mult de lucru. Stii cum e cu gospodaria la noi, la tara "- ii spune mamare.
" Lasa ca nu stai mult, le spun eu ca va trebui sa te duc la spital, asa vor veni mai repede sa te vada "- ii raspunde tatal meu.
" Unde sa ma duci? La spital? Dar eu nu am nimic, maica." - ii spune mamare tatalui meu.
" Nu, tu nu ai nimic, mama, eu le spun doar asa, ca sa vina mai repede. Dupa ce vine comisia de la fabrica te duc inapoi acasa"- ii raspunde tatal meu.
Tata facuse" rost" de o internare ficitva pentru mamare cu un dignostic foarte convingator.
Vine comisia , formata din doi membri si un sef, trimisa de la fabrica unde lucrau parintii mei sa verifice " la fata locului" situatia familiei noastre. Eu il tineam in brate pe fratele meu, iar mamare era in pat, in sufragerie,macoperita pana la gat de o plapuma groasa de lana, de i se vedea doar capul acoperit cu o basma neagra, asa cum purtau femeile la tara. Saraca, era transpirata toata, sudorile ii siroiau pe fata de atata naduseala. (In luna august sa stea cu broboada pe cap si plapuma de lana pe ea, nu era usor pentru mamare ).
Cand intra comisia in camera lui mamare ea incepe : " Aoleu, nu mai pot ! Aoleu, nu mai pot !"
" Dumneata esti mama domnului Dobre?" - o intreaba seful comisiei .
" Aoleu, nu mai pot !"- continua mamare recitalul sau.
Se apleaca seful mai aproape de mamare si-i repeta intrebarea.
" Ce-ai spus maica? Eu nu aud bine "- ii spune mamare.
" Matale esti mama domnului Dobre?"- repeta iritat seful comisiei.
Ceilalti membri ai comisiei scriau deja procesul verbal de constatare.
"Da, maica, e baiatul meu. El este singurul care a plecat la oras din toti 9 copii pe care i-am facut. Maica, tare ma simt rau, vai de batranetile mele"- se vaita mamare.
" Bine mamaie, si ce te doare?"- continua seful cu intrebarile.
" Nu te aud, sunt surda maica"- ii spune mamare.
" Ce te doare, mamaie?"- repeta seful aplecandu-se aproape de patul lui mamare.
" Toate ma doare, maica. M-a adus copilul la Brasov ca sa ma faca bine"- ii raspunde mamare.
Vazand ca nu se poate intelege cu mamare, seful da ordin celoralti colegi sa faca inspectie in tot apartamentul, dupa care l-a pus pe tata sa semneze si au plecat.
Dupa plecarea comisiei mamare sare ca arsa din pat " Astia m-au nenorocit! Daca mai stateau un pic chiar mi se facea rau. Ma napadisera caldurile ca parca aveam foc sub plapuma!"
" Lasa, mama, ca maine te duc acasa si te racoresti cand te-oi vedea pe batatura ta"- ii spune tata.
Asa cum a promis, tata a dus-o pe mamare acasa, la tara, si tare s-a mai bucurat saraca atunci cand a pus piciorul pe batatura ei.
Peste o luna am primit de la fabrica aprobarea pentru cea de-a treia camera si de acum nu mai aveam de ce sa mai adulmec oalele vecinei si nici sa mai stau la rand la baie.
Ura ! Eram doar noi, familia noastra. Mi se parea ca acel apartament era un palat. In sfarsit aveam si eu camera mea in care puteam sa invat linistita. Ma simteam in Paradisul meu in care eu eram stapana.
Multumesc, mamare, pentru ajutorul tau. Acum, tu esti in alte lumi, si sunt convinsa ca de acolo, de Sus, tu nu mai asudi, ci doar ne privesti si ne ajuti pe noi, cei care am mai ramas inca pe pamant.




2 comentarii:

  1. Când aud de vremurile de acum imi vine să-i readuc cu forţa pe toţi în acele vremuri de comunism cretin care ne-a tras in jos şi le-a permis şi altora acum să facă la fel. Ce Românie am fi avut noi...dacă....
    Ei, dar povestea ta...ar putea fi...şi a mea, şi a orişicui a trăit măcar puţin înainte de '89.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, Adriana. Cei de la partid erau mari si tari, asa cum sunt si astazi. Au plecat ai nostri, vin ai nostri. Povestea asta au trait-o toti si stiu ca nu am exagerat cu nimic. Numai ca eu, copil fiind, nu prea pricepeam motivul pentru care au venit trei persoane in casa noastra.

      Ștergere