luni, 7 octombrie 2013

ALPHABETS IN EUROPE- proiect european Varsovia, Polonia, 2013

Omul cu flasneta

O cunoscusem pe Dorota, partenera mea poloneza in acest poiect, cu un an in urma in Spania, la un seminar international. A fost un feeling care s-a creat intre noi, inca de atunci. Am ramas in legatura si dupa un an imi trimite un mail prin care imi cere daca nu vreau sa-i gasesc un partener italian pentru proiect. Normal ca i-am gasit si am plecat la inceputul lunii martie in Polonia cu 4 tineri italieni, membri ai unei asociatii de teatru social din Torino - Viartisti Teatro. In luna martie timpul este capricios in Polonia. Sufla vantul din toate partile, iar raceala  iti ingheta si sangele in vine. Activitatile proiectului le-am desfasurat in afara Varsoviei, la 60 km distanta, in localitatea Bursuki, in mijlocul unei paduri de vis, la o cabana amenajata cu tot ce trebuia. Parteneri in proiect au fost tineri impreuna cu leaderii de grup din Italia, Georgia, Tunisia, Irlanda si Polonia.



                                  




         





In fiecare zi partenerii din  fiecare tara au trebuit sa pregateasca meniurile pentru cele trei mese si  prezentarea alfabetului tarii lor intr-un mod original. In prima zi a fost  randul  Irlandei, apoi Georgia ( grupul a sosit cu o zi intarziere din cauza zapezilor care au blocat traficul aerian din aeroportul din Minsk), Tunisia si Italia au prezentat in a treia zi, iar Polonia, ca tara gazda a ramas la urma. Erau in total 27 de tineri care nu s-au vazut in viata lor si care au reusit sa se imprieteneasca foarte repede,  sa colaboreze intre ei foarte bine de parca se cunoasteau de o viata. Nu mi-a fost dat niciodata de cand lucrez in proiectele europene sa vad o asa coeziune de grup. Este interesant sa traiesti si sa lucrezi o saptamana intr-o alta tara, cu alti tineri de diverse natii si sa-ti dai seama ca de fapt, toti sunt niste fiinte absolut normale, cu vise, cu sperante si cu o dorinta de viata care este molipsitoare. Poate de aceea mi-a placut sa fiu inconjurata mereu de tineri care au un entuziasm molipsitor. Tinerii italieni au prezentat un fragment din spectacolul " Piccirida" in limba italiana. Era vorba de o tanara care facea parte dintr-o familie mafiota din sudul Italiei, si care a murit pentru ca ea nu se simtea ca facand parte din acea familie, denuntand in justitie faptele fratilor si tatalui sau. Inclusiv mama sa o maltrata pentru ca a avut curajul sa-si denunte familia. Povestea acestei tinere a trecut si peste hotarele Italiei, smulgand lacrimile unei audiente care a simtit emotiile transmise de cei patru actori, Ivan, Paola, Luca si Francesca,  fara sa cunoasca intelesul cuvintelor din italiana. Ce poate fi mai frumos decat sa traiesti emotii dincolo de grai ?De ce omul cu flasneta? Pentru ca l-am intlanit in ultima zi de sedere in Polonia, in piata centrala din Varsovia. Pentru mine, imaginea aceasta, a fost ca o concluzie de final a proiectului " Un actor de strada , un papagal si o flasneta exprima  o armonie perfecta intre cotidian, trecut si viitor, intre generatii, natiuni si culturi".


3 comentarii:

  1. ...de când scrii, asta aş putea spune că are tentă literară. Are actiune, poveste, talc, şi speranta in vise puse târziu, când parcă le rosteşti în soaptă. Eu nu am iesit de multe ori din tara...e un regret al meu...

    RăspundețiȘtergere
  2. Traind un an in Italia, am remarcat acelasi lucru: copiii sunt copiii indiferent in ce parte a pamantului traiesc. Toti gandesc si se poarta la fel, toti au aceleasi efuziuni si aceleasi zambete.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tinerii au un entuziasm molipsitor si nu conteaza din ce parte a lumii sunt. De lucrul acesta m-am convins si eu avand posibilitatea sa lucrez cu ei. In toate tarile pe care le-am colindat am intalnit tineri minunati cu o energie uluitoare si cu dorinta de a face multe lucruri bune. Lumea mai are o speranta cu acesti tineri. Important este ca noi, adultii, sa-i sustinem si sa-i ajutam.

      Ștergere